Flyttar gör de flesta av oss några gånger i livet. Det är dock vanligt att flytten inte blir som det är tänkt, och det beror ofta på flyttfirman som anlitas. Därför är det viktigt att inte välja första bästa bolag som säger sig kunna utföra flytten.

Det är vanligt med klagomål på flyttfirmor. De vanligaste klagomålen gäller firmor som tagit mer betalt än man kommit överens om, eller möbler och annat bohag som skadats under flytten. För att undvika att drabbas av detta är det viktigt att anlita en bra flyttfirma. Det finns dessvärre många oseriösa aktörer i branschen, som inte drar sig från att försöka utpressa sina kunder på olika sätt.

Par under en hög av flyttkartongerNågra tips för dig, när du ska boka en flyttfirma, är följande:

  • Fråga runt i din bekantskapskrets efter pålitliga flyttfirmor.
  • Kontrollera att den firma du väljer är ett registrerat företag. Fråga efter firmans organisationsnummer, och kontrollera att numret är registrerat hos Bolagsverket.
  • Kontrollera att firman har tillstånd för yrkestrafik. Detta går att göra via Transportstyrelsens webbsajt.
  • Upprätta ett skriftligt avtal, där det tydligt framgår vad som ska ingå i arbetet, och vad det ska kosta. Notera att ett fast pris är just detta, medan ett uppskattat pris får bli maximalt 15 procent högre.

Om flyttfirman har ett eget avtal som de vill att ni ska skriva under, läs detta ordentligt. Paret i Småland som figurerar i denna artikel hade inte läst avtalet ordentligt, vilket kanske skulle ha gjort att de avstått från att boka den aktuella firman.

Fler råd inför flytten finns att läsa här.

En skräckhistoria

Hur det kan gå för den som anlitar en dålig flyttfirma kan vi läsa i en artikel i Norrländska socialdemokraten. En kvinna som levde under skyddad identitet anlitade en flyttfirma för att sköta hennes flytt från Strängnäs till Arjeplog. Flera saker gick fel.

  1. Kvinnan och flyttfirman kom överens om att flytten skulle kosta 17800 kronor, och att kostnaden skulle betalas på faktura. Kvinnans son skulle också få åka med flyttbilen upp till Arjeplog.
  2. När flyttbilen lämnat Strängnäs fick kvinnan ett sms, där det stod att betalning på faktura inte var möjlig, eftersom kvinnan hade skyddad identitet och en betalningsanmärkning. Därför ville flyttfirman ha nästan dubbelt så mycket betalt för arbetet: 35 000 kronor, som skulle betalas kontant. Kvinnan hade anhöriga som meddelade att firman kunde ställa fakturan på dem, men flyttfirmans kontaktperson vägrade. De ville inte heller tala om var bilen med bohaget befann sig.
  3. Kvinnan ringde sin son, för att fråga var bilen befann sig. Han visste dock inte, eftersom han inte lagt märke till några skyltar längs vägen. Kvinnan ringde då polisen, som spårade sonens telefon och stoppade lastbilen i Örnsköldsvik.
  4. De som körde bilen hade dock inte begått något brott, så polisen släppte dem. Sonen fick på egen hand ta sig från Örnsköldsvik till Arjeplog, och vart möblerna tog vägen vet inte kvinnan. Hon har försökt kontakta flyttfirman, men inte fått något svar.